Top-ads

Obsługiwane przez usługę Blogger.

Whit dae ye dae?- Z wizytą w Szkocji

By | 22:45 2 comments


  Mówi się, że w Szkocji jest inny język. Muszę tu od razu sprostować. Jest to ten sam- angielski, lecz posiadający własny dialekt, gwarę. Inaczej ma się  galicki (Gaelic)- to już odrębny rodowity język, którym jednak posługuje się w tej chwili garstka ludzi.  Jeżeli ktoś wyjeżdża do pracy/ na wycieczkę musi liczyć się z tym, że będzie na początku ciężko
ze zrozumieniem. Zwłaszcza w rejonach przemysłowych, gdzie wytworzył się tu tzn. "fabryczny slang".




  Pamiętam, kiedy po raz pierwszy usłyszałam ten dialekt, myślałam, że słyszę mieszankę niemieckiego, francuskiego. Przez chwilę zastanawiałam się, czy aby na pewno w szkole uczono mnie angielskiego. W historii dialektów szkockich można przeczytać/ usłyszeć o wpływach germańskich. Jednak te informacje wykraczają po za moją wiedzę, więc nie chcę tu się mądrzyć wiadomościami od wujka Google.

  Szkoci mówią bardzo szybko, często wymawiają charczące 'r'. Po czasie każdy się do tego przyzwyczaja i tempo rozmowy wydaje się być wolniejsze, a słowa wyraźniejsze i bardziej zrozumiałe. Tu link do 'szkockiego' słownika.

  Bardzo często słyszę w telewizji, bądź czytam w gazetach błędne określenia względem Szkotów, np. Anglicy. To złe określenie.


Wielka Brytania- Brytyjczycy (a nie, jak często się mówi Anglicy),
Anglia- Anglicy,
Szkocja- Szkoci,
Walia- Walijczycy, 
Irlandia- Irlandczycy.


Szkoci są dumni ze swojego pochodzenia i miejsca zamieszkania. Są Szkotami, mieszkają w Szkocji (kiedyś użyłam słowa Brytyjczycy, ale usłyszałam-"nie, my jesteśmy Szkotami". Oczywiście formalnie również Brytyjczykami, ale nie lubią jak się tak na nich mówi), używają szkockiego, a nie angielskiego. 



Flaga Szkocji

Herb Szkocji

Symbol- Popłoch pospolity ( nie oset)




A oto kilka zwrotów, z które można tu usłyszeć:


Whit's thon? What's that?
Naw, it's nae. No, it isn't.
Whit dae ye dae? What do you do? 
Rare tae see ye. Great to see you.
Bye for noo. Goodbye for now.
There's them. There they are.
That's rich kind. That's very kind
A'm nae carin. I don't care.
A wull say. I must say.
Aye. Yes.


  Tyle na dziś moich obserwacji i informacji na temat Szkocji. Jest mnóstwo rzeczy, miejsc, informacji, które chciałabym przekazać. Mam nadzieję, że post kogoś zaciekawi, a ja będę pisać o Szkocji jeszcze więcej.



Pozdrawiam serdecznie Tysiowa xxx



Nowszy post Starszy post Strona główna

2 komentarze: